2020. aug 13.

5+1 tipp a hatékony és emberközeli kommunikációért!

írta: Jácint Csillag
5+1 tipp a hatékony és emberközeli kommunikációért!

Biztos veled is előfordult már, hogy amit mondtál nem úgy ment át a hallgatóságodnak, mint ahogy értetted, vagy úgy fogalmaztál, hogy félre értették.

 

Emlékszem, velem nagyon sokszor előfordult és rettentő zavaró volt, hogy ebből sokszor poént is csináltak. Ilyenkor úgy éreztem, hogy nem tisztelnek eléggé sem engem, sem a mondandómat. Rengeteget kerestem, hogy tudnék még jobban, pontosabban kommunikálni és annak rendje-módja szerint, fejlődtem is benne. De az igazán nagy áttörés akkor jött, amikor ráébredtem, nem tudom az érzéseim kifejezni szavakkal és elmondani, mit is érzek.

Mi akadályozott meg:

 

  • Nem mertem elmondani, mit érzek, vagy mit gondolok.
  • Nem éreztem szükségét a kommunikáció fejlesztésének, mert azt hittem, tökéletes az amit csinálok.
  • Ha beszéltem ezekről zavarba jöttem, mert úgy éreztem, ha megnyílok mások felé, gyengének fogok tűnni.
  • Nem volt elég önbizalmam, hogy felvállaljam ezeket.
  • Rendszer idegennek hatott, hogy elmondjam mi az a gond, ami nyomja a lelkem.

 

depression-1250870_1920.jpg

 

Ezek után teljesen úgy éreztem, hogy senki sem ért meg, pedig a valós oka, hogy nem értenek meg, én magam voltam. Nem mondtam el őszintén, nyíltan, hogy mi az igazi gondom. Mi az, ami bennem zajlik és miért nem értek egyet, ha éppen vita volt. Inkább háttérbe vonultam és elkerültem a konfliktusokat.

Pedig, nem ez a jó megoldás!

A jó megoldás, ha nyíltan felvállalva az érzéseid és a gondolataid kiállsz és elmondod, mi is zajlik a lelked mélyén. Nagyon nehéz és kényelmetlen, sőt előfordulhat, hogy az éned erőteljesen tiltakozni fog ellene az elején.

De ne add fel ez miatt! Sok gyakorlás után, már úgy fog menni, mint a karikacsapás. :)

Hoztam neked 5+1 tippet, ami segít majd, hogy ki tudd mondani az érzéseid. ;)

 

  1. Az első alappillér, hogy az önbizalmad a megfelelő szintre kell emelned, mert ha túl alacsony, akkor csak a robbanás ponton fogsz őszintén és nyíltan kommunikálni, ami nagy eséllyel nem tesz jót a kapcsolatotoknak az adott illetővel, legyen az barát, családtag, rokon, vagy a párod.
  2. Meg kell tanulni, hogy az "azt érzem" és az "azt gondolom" közötti óriási különbség van! Rengetegszer fordul elő, hogy a kettőt össze keverjük, pedig nagyon nagy a szakadék a kettő között. Ha a gondolataid mondod ki, miközben azt mondod "azt érzem", eléggé megtévesztő tud lenni.
  3. Fogalmazz pontosan. Az emberek nem gondolatolvasók, így a célozgatások és a rejtett üzenetek nagy része vagy süket fülekre talál, vagy félreértéseket okozhat. Egyedül a randik és a csajozás/pasizás kapcsán lehet ez vicces, mivel egy könnyed, szórakoztató játék lehet belőle.
  4. Légy teljesen őszinte. Ez az egyik legnehezebb része, mert ott lehet bennünk a nyomás, hogy megbánthatjuk a partnerünket, de egyértelmű üzenetet a legjobban őszintén lehet közvetíteni.
  5. Ne félj megnyílni. A legfurább beszélgetéseim mindig akkor lettek, amikor nem akartam megnyílni a beszélgető társamnak, mert úgy éreztem, hogy "nem tartozik rá a gondom". Furán jöhet ki a mondanivaló nem lesz túl erős és némely esetben, akár hiteltelen is lehet a szöveg akármennyire is igaz a történet.

+1 Mindig légy önmagad. Akárkivel beszélgettem magánemberként, vagy egy coaching folyamán, mindenki azt mondta: "Nem szeretem, ha valaki megjátssza magát!". A legtöbbet azzal tudsz tenni a kommunikációdért, ha magad adod és nem kezdesz el színészkedni, másnak mutatni magad, mint aki valójában vagy. Előbb-utóbb, ahogy halad a beszélgetés és a kapcsolat kezd mélyülni, nem tudod sokáig tartani az álarcod és egy idő után az illető észre fogja venni, hogy te végig szerepet játszottál. Ezzel meggyengítheted az egyik legfontosabb elemét az emberi kapcsolatoknak, ami nem más, mint a bizalom. Ha meginog a bizalom, azt viszont őrült nehéz vissza állítani, ezt tapasztalatból mondhatom!

people-2557451_1920.jpg

Napjainkban ezek az apró-cseprőnek és automatikusnak tűnő dolgok, sokszor nem azok és ezeken csúszhat el egy beszélgetés, tárgyalás. Egy kis odafigyelés és odafordulás a másik felé már egy hidat tud képezni két vagy több emberközt. Mindig légy nyílt, őszinte és légy önmagad, mert ezek határozzák meg ki is vagy valójában.

Keress bátran, ha többet szeretnél megtudni erről, vagy úgy érzed, valamelyik területen elakadtál. Szívesen állok rendelkezésedre! :) Ha van kedved nézz be a weboldalamra, vagy nézz körül a Facebook-oldalamon, ahol értékeléseket is találsz a klienseimtől, vagy lépj be most induló csoportomba. Legyen csodákkal teli napod!

 

 

 

Szólj hozzá

kommunikáció beszélgetés beszéd beszélgetni kommunikál kommunikálni